大学院生募集
川合研究室では,言語・コミュニケーション障害に関する研究や、国内外の特別支援教育システムやインクルーシブ教育に関する研究に興味がある博士課程前期・後期課程の大学院生を募集しています。
現在,当ゼミには11(5)名の博士課程前期学生と7(6)名の博士課程後期学生が所属しています(2020年4月3日現在 ( )内は,大学院国際協力研究科または国際教育開発プログラム所属の大学院生の内数)。
もちろん他大学出身の方や社会人の方,海外の方も大歓迎です。研究室見学(随時可能)のご相談・ご質問等は随時受け付けています。
お気軽にこちらからお問い合わせください。
教師教育デザインプログラムの入試情報はこちらからご覧いただけます。
国際教育開発プログラムの入試情報はこちらからご覧いただけます。
これまで主指導教員として指導した修士論文一覧
新井 菜月 | 吃音指導の効果についての検討―一事例研究のメタ分析を通して― |
---|---|
矢野真依子 | 吃音のある人のハーディネスとレジリエンスに関する研究―コミュニケーション態度との関連から― |
助光 由美 | 通常の学級における学習困難児への算数指導―多様な教育的ニーズに応じた実践による効果の検証― |
Makgopela, Maria Tselane Selina | Support Services for Students with Disabilities in Techincal Vocational Education and Training Colleges in South Africa |
Siddk Md Abu Bakor | Challenges Faced by Teachers towards Implementing Inclusive Education in Classroom: Public Schools in Bangladesh |
小田 桃子 | 吃音生起に関わる音声学的要因が吃音者の音読成績や発話容易性に与える影響 |
Atika, Iva Nandya* | The Attitudes of Secondary School Science Teachers toward Teaching Diverse Students in General Education Classrooms in Banjarnegara Regency, Indonesia |
龔 双梅 | 吃音生起に関わる音声学的要因が吃音者の音読成績や発話容易性に与える影響 [修士論文] |
Restuti Maulida* | Teacher and School Principal Attitudes towards Implementation of Inclusive Education: A Study at Primary Schools in Banyumas Regency, Central Java, Indonesia |
陳 瑜 | 中国四川省における特別支援学校教員のバーンアウト要因に関する研究―児童生徒との人間関係及び教師効力感との関連から― |
Diop, Moussa* | Instructional Programs and Service Delivery for Students with Autism and Intellectual Disabilities in Senegal |
Mamotjoka, Joyce Morai* | Strategies for the Deaf or Hard of Hearing Learners to Learn English Writing Composition Skills in Schools for the Deaf in Lesotho |
Pov, Sokunrith* | Factors Influencing Dropout at Lower Secondary Schools in Rural Cambodia |
Mullis, Christa | Sociocultural Perspectives on Autism between Japanese and U.S. Professionals Using TEACCH and ABA Approaches |
Wulandary, Verra | Applying Mnemonics to Help Students with Mathematics Difficulties Memorizing the Basic Multiplication Facts |
楊 丹 | 中国における聴覚障害のある学生に対する就労支援の在り方―在学生・卒業生を対象とした調査を基に― |
張 新偉 | 中国における小中学校教員のインクルーシブ教育に対する態度に関する研究―天津市を中心として― |
張 嘉璐 | 自閉スペクトラム症の子どもをもつ保護者の子育てに対する充実感と負担感に関する研究―中国南京市及び周辺地域への調査を通して― |
Zun Wai Oo | Understanding Attitudes and Self-Efficacy of Pre-Service and In-Service Teachers Towards Inclusive Education in Japan |
周 瑾 | 中国の大学の聴覚障害者を対象とした専門課程に在籍する学生の英語学習観に関する調査研究 |
温 婉君 | 中学校ことばの教室担当者と通常の学級担任及び教科担任との連携に関する研究 |
河野 彩音 | 教員免許状の取得を目指す大学生・院生の障害のある人に対する潜在的及び顕在的態度 |
これまで主指導教員として指導した博士論文一覧
古山千佳子 | 特別支援教育における作業療法士と教員の協働に関する研究-評価と実践の発展- |
---|---|
立田 瑞穂 | Factors Influencing the Quality of Life of People with Intellectual Disabilities in Denmark and Japan: From the Perspective on Personal and Environmental Characteristics |
Ediyanto | The Development of an Instrument to Measure Indonesian Teachers' Attitudes toward Inclusive Education |
堅田 利明 | 吃音のある子どもを持つ父親・母親の養育過程に関する研究―養育における夫婦の協働感・相互協力と専門家の介入が及ぼす影響について― |
Areej Talea Almutairi | A Proposed Framework for a Post-Secondary Education Program for Students with Intellectual Disability at a University in Saudi Arabia: Program Components, Organization, and Evaluation |
Siddik, Md Abu Bakor | Components of Professional Development Empowering Bangladeshi Government Primary School Teachers to Promote Inclusive Education |
Suhendri | Effectiveness of In-on-in Professional Development in Inclusive Education for Inclusive Kindergarten Principals in Indonesia |
*は,大学院国際協力研究科で学位を取得した者を示す。
在籍している大学院生の研究テーマ一覧
松井 弘子 (D4) | 知的障害のある児童・生徒に対する数概念及び数的事実の指導方法 |
---|---|
楊 丹 (D3) | 中国における聴覚障害学生のキャリア意識やニーズに応じた就労支援の在り方に関する研究 |
村上 加代子 (D3) | 日本人英語学習者における英単語読み書き困難者に関する研究:音韻性ディスレクシアの実態把握と指導法の改善に向けて |
Chhy Sothy (D3) * | An Analysis of Human Resource Management and Its Impact on Teacher Performance in Cambodia |
Morai Mamotjka Joyce (D2) * | Developing Instructional Strategies for Basotho Deaf/Hard of Hearing Learners to Improve Their English Writing Composition Skills |
Zun Wai Oo (D2) * | Exploring the Implementation of Inclusive Education in War-Torn Areas of Myanmar: A Phenomenological Study of Teachers' Experiences |
Diasse Mbaye Dieng (D2) * | Barriers to Access and Performance of Students with Visual Impairment in Secondary Education in Senegal: Exploring Transition to Secondary Education Schools from the National Institute of Education, Rehabilitation, and Vocational Training for the Visually Impaired |
Pov Sokunrith (D1) * | Challenges of Implementing Inclusive Education at Cambodian Primary Inclusive Schools: Teachers’ Attitudes, Concerns, and Efficacy |
富永 美智子 (D1) | LD児の視覚性語彙の形成に基づく音読及び文章読解に関する研究 |
岩山 カイナ (D1) | 「個別の教育支援計画」の機能向上を目指した新規教育資源の開発研究 |
若松 亮太 | 特別支援学校(知的障害)における地域協働の意味の探究:教師と地域住民の語りのSCATによる分析を通して |
岡本 万歩 (M2) * | An Examination of Factors Influencing the Self-esteem of Students with Hearing Impairment in Nepal: Focusing on differences in school enrollment |
多田 麻美 (M1) | 生徒の主体的な学びを支えるための教員による適切で多様な指示の在り方 |
Yasmin Elmoghir (M1) * | Professional Development of Teachers for Building an Inclusive Education System: A Comparative Study of Lesson, Curriculum, and Teacher Training between Egypt and Japan |
*は,国際教育開発プログラムに在籍している者,無印は,教師教育デザイン学プログラムに在籍している者を示す。